De huidige organisatie
Op het moment wordt alles op het gebied van content gedaan door Dax Siderius zelf. Hij onderhoudt de kanalen die op dit moment in gebruik zijn voor Dax Gastrobar, welke tot nu toe een Instagram pagina, Facebook pagina en een eigen website zijn. Dit laatst genoemde is opgezet door een vriend van hem en heeft hierbij geholpen (interview Dax, 2021). Er wordt nog geen gebruikt gemaakt van branded, curated of user generated content.
Volwassenheidstadia
Kijkend naar het organizing content model (de Heer, 2021), zit Dax Gastrobar nog duidelijk in de eilandenfase. Dit betekend dat er nog geen doelgerichte content strategie is, ondanks dat er wel gebruik wordt gemaakt van de genoemde kanalen.
De content die Dax gastrobar publiceert op sociale media is vooral informerend. Het restaurant post regelmatig wat op Instagram en Facebook. Zo plaatst het restaurant elke dag een dagschotel in het verhaal op Instagram en een paar keer in de week onder andere informatie over bier en wijn dat zij aanbieden. Deze content past wel bij de doelgroep, het mag alleen wat moderner. De foto´s mogen wel professioneler en de opmaak kan veel beter.
De website van Dax Gastrobar past niet goed bij de
doelgroep (gebaseerd op doelgroep onderzoek). De website is niet mooi ingericht, zo staan er bijvoorbeeld geen foto´s op. Foto´s spreken juist de jongere generatie aan en is dus
essentieel voor een overtuigende website. Ook is de indeling van deze website
niet overzichtelijk en is het kleurgebruik niet van deze tijd. De website heeft dus wel een vernieuwing nodig. Om ervoor te zorgen dat er meer samenhang is tussen de verschillende kanalen, is het hebben van een huisstijl noodzakelijk.
Het PESO model
Bij de verhouding van paid, owned en earned valt er gelijk op dat Dax Gastrobar geen gebruik maakt van paid content voor promotie en het hier dus potentieel laat liggen. Sinds de gastrobar open is, wordt er wel al met enige regelmaat content op zijn Facebook en Instagram geplaatst door Dax. Verder heeft hij zijn Tripadvisor en Google Maps ook geüpdatet voor het ontvangen van reviews. Hierbij moet wel gezegd worden dat er nog amper earned media is en er meer bij kunnen komen.
Content en de doelgroep
De beoogde doelgroep van Dax Gastrobar is enorm breed want eigenlijk gaat iedereen wel eens uit eten (bij het doelgroep onderzoek op straat was er maar één iemand die aangaf niet echt uit eten te gaan). Tijdens de openingsweken kwamen er vooral veel oude kennissen eten bij Dax (interview Dax, 2021). Om deze doelgroep uit te bereiden, is de beoogde doelgroep van Dax Gastrobar als volgt: doordeweeks studenten en in het weekend dagjesmensen en bewoners uit Leeuwarden. De studenten gaan vaak in het weekend naar huis en zullen daardoor niet de restaurants in Leeuwarden gaan bezoeken. Juist in het weekend komen de dagjesmensen en de mensen uit Leeuwarden gezellig eten.
Mogelijke trends
Hieronder zijn drie trends weergegeven die interessant zijn voor Dax Gastrobar en hierop kan in een later stadium ingespeeld worden.
Een "trend" waarop Dax inspeelt is het promoten van een wisselende dagschotel. Er zijn meer restaurants die dit doen en voor een tientje kan je dus heerlijk en eerlijk genieten. (interview Dax, 2021)
Een trend waar Dax Gastrobar ook op inspeelt is ´gemak´. Mensen willen tegenwoordig uit eten omdat het makkelijk is. Dit kan vooral bij de Gastrobar door de dagschotel. (Rudoj, 2021)
Het Franse a la carte menu is op dit moment ook een trend. Dit soort menu wordt ook gebruikt door Dax Gastrobar. (10 horeca trends voor 2021, 2021)
Budget
Er was aan het begin van de opdracht geen concreet budget afgesproken met de opdrachtgever. Er werd wel uitgesproken dat er bij de testfase een budget vrijgemaakt kon worden, als hiervoor een goede onderbouwing aanwezig is (interview Dax, 2021). Dit zou dan bijvoorbeeld kunnen gaan om adverteren op Facebook of Instagram.
Er is tijdens de testfase geen budget meer gebruikt, omdat Dax Gastrobar gedurende het hele project niet (volledig) open kon met betrekking tot de coronamaatregelen. Een budget zou Dax Gastrobar beter kunnen besteden voor zijn branding voordat er daadwerkelijk een grootschalige campagne wordt gedaan.
Commitment
Voordat er verder gegaan kan worden naar stap twee, is er gebruik gemaakt van een briefing en debriefing met Dax Gastrobar. Deze kan in onderstaand document gevonden worden.
Korte analyse
Al met al kan Dax Gastrobar nog veel meer doen op het gebied van
content marketing. Op dit moment maakt het restaurant alleen nog maar gebruik
van Instagram, Facebook en een website. Deze kanalen kunnen wel een modernere
uitstraling gebruiken (een zogeheten rebranding) en meer gebruik maken van een gelijke huisstijl die ook de beoogde doelgroep aanspreekt. Zo zijn de kanalen nog onprofessioneel. Aangezien het merk Dax Gastrobar aantrekkelijk moet worden gemaakt bij de beoogde doelgroep (hierover later meer), is het wellicht interessant om eerst een nieuwe en gelijke huisstijl te ontwikkelen voordat het merk klaar is voor het gebruik van concrete content marketing.