Contentdoelen
Kijkend naar hoe nieuw Dax Gastrobar is, is het richten op het vergroten van de naamsbekendheid belangrijk omdat ze erg nieuw zijn. Dit zal gepaard moeten gaan met het gebruik van het Instagram en Facebook account dat Dax zelf heeft opgezet. Deze sociale media accounts worden al met enige regelmaat benut, maar hierbij wordt er nog niet gebruik gemaakt van paid media (interview Dax, 2021). Verder is er ook niet een eenduidige huisstijl aanwezig welke aanspreekt op de doelgroep. Bij het laten zien van bijvoorbeeld de website van Dax Gastrobar, was er niemand die het een mooie en aantrekkelijke website vond en gaven verschillende mensen aan dat ze er snel van af zouden gaan. Als laatste is Dax bezig met verschillende aanknopingspunten omtrent studenten, zoals het aanbieden van een daghap en 10% studentenkorting. Vooral dit laatst genoemde is erg interessant om meer mee te doen.
Uiteindelijk zijn er verschillende content doelen waar meer aandacht naartoe moet. Er zijn hierboven drie verschillende strategische uitgangspunten die een aanknopingspunt kunnen zijn voor de inzet van content marketing voor Dax Gastrobar. Gezien het nog een jong restaurant is, zal de meeste tijd gaan zitten in het aanspreken van de doelgroep en naamsbekendheid generen. Uiteindelijk zijn de volgende SMART content doelen opgesteld:
- Binnen 12 maanden zal de nieuwe content en het gebruiken van een gelijke huisstijl ervoor zorgen dat er meer naamsbekendheid komt onder de doelgroep en het een volgersgroei van 50% zal opleveren op Instagram en Facebook.
- Om de doelgroep meer aan te spreken zal er in 2022 minimaal twee keer per week een post geplaatst worden op de sociale media kanalen van Dax Gastrobar.
Contentdoelgroep
Er is in de straten van Leeuwarden onderzoek gedaan naar de belevingswereld van de inwoners, met als onderwerp waar mensen de focus op leggen wanneer ze uit eten gaan. Er zijn vragen gesteld aan 37 participanten, waarvan 62,2% behoort tot de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar. De tweede grootste leeftijdsgroep welke is ondervraagd is de leeftijdsgroep van 45 tot 54 jaar, welke 16,2% van het totaal beslaat.
Bij de vraag hoeveel geld diegene doorgaans bereid is uit te geven aan een avondje uit eten (per persoon), antwoordden de meeste ondervraagden dat ze tussen de 20 en de 40 euro doorgaans uit zou willen geven (48,6%). 29,7% van de ondervraagden, welke hierna het meeste is gekozen, is de prijsklasse van 40 tot 60 euro per persoon. De rest van de ondervraagden zijn bereid om meer dan 60 euro per persoon uit te geven.
Ook is er gevraagd wat er belangrijk wordt gevonden bij het uit eten gaan. Van de 37 antwoorden hebben er 25 ondervraagden gezegd dat zij lekker eten en kwaliteit belangrijk vinden. Een opmerkelijk antwoord was "het moet kloppen", welke tevens een uitspraak is van de restauranteigenaar Dax zelf.
Vaak wordt er ook aangegeven dat de sfeer van een restaurant belangrijk is. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de ondervraagden kijken naar de drukte binnen het restaurant en of het restaurant er op voorhand gezellig/leuk uitziet. Als laatst vinden de mensen op straat dat vriendelijk personeel en goede en persoonlijke service erg belangrijk is bij het bezoeken van een restaurant.
Verder is er gevraagd waar mensen zich aan kunnen storen wanneer zij een restaurant bezoeken. De meest frequente antwoorden waren slecht eten, luidruchtige gasten/gehorig restaurant, onpersoonlijke service/chagrijnig personeel, slechte hygiëne, het te dicht bij elkaar moeten zitten, geen gezellige sfeer en het te lang moeten wachten op het eten.
Wanneer er gevraagd werd waar iemand op let als diegene op voorhand een restaurant uitkiest werd geantwoord dat de reviews belangrijk zijn, net zoals de prijs, het uiterlijk en inhoud van de menukaart, of een restaurant er sfeervol uitziet, de website, de drukte binnen het restaurant en via mond-tot-mond reclame. Het overgrote deel van de ondervraagden is dan ook wel eens naar een restaurant gegaan nadat familie of vrienden dit hebben aangeraden.
De content die gemaakt gaat worden zal zich naar aanleiding van dit onderzoek moeten focussen op de vormgeving van de website en sociale media platform(s), alsmede het duidelijk zichtbaar maken van de prijs van de gerechten bij het plaatsen van deze op de externe communicatiekanalen.
Dit onderzoek is uitgevoerd door middel van willekeurige selectie van personen. Ook zijn de vragen van tevoren in een google formulier gezet en is het dus mogelijk dit onderzoek opnieuw uit te voeren, wat dit onderzoek betrouwbaar maakt, alsmede de willekeurige selectie van ondervraagden.
Persona's
Op basis van gesprekken met de opdrachtgever Dax en de potentiele doelgroep die hierboven is besproken, zijn er twee persona's en een empathie map opgesteld. Hierbij zijn de twee persona's gebaseerd op de mogelijke weekend doelgroep (dagjesmensen/gezinnen) en week doelgroep (studenten). Er valt gelijk op, voordat er gekeken wordt naar deze twee doelgroepen, dat deze erg ver uit elkaar liggen. Uiteindelijk is er met Dax besloten om verder te gaan met de doelgroep studenten, hieronder tentoongesteld als Laura Bakker.
Laura is een persoon die graag de gezelligheid opzoekt en het liefst met veel mensen is. Dit kan gevonden worden in grote zaken als de Walrus, Het Leven en Roast. Dit betekent dat deze restaurants mogelijk gevaarlijk zijn qua concurrentie voor Dax Gastrobar. De Walrus is een plek zonder poespas, wat past bij het nuchtere karakter van Laura. Eetcafé Het Leven kan de gezelligheid bieden die Laura zoekt, dit omdat zij ook beschikken over een 'bar-kant' van het restaurant. Roast heeft de mogelijkheid om met groepen in de tuin achter het restaurant te zitten, met eventueel ook de mogelijkheid om in een apart deel te zitten (los van andere gasten), wat ook een voordeel is van dit restaurant.
Pieter is een persoon die houdt van goed eten, persoonlijke service en sfeer. Dit kan ook gevonden worden bij Keukencafé TOTT en Grand Café de Dikke van Dale. TOTT is gespecialiseerd in het uitproberen van verschillende gerechten en geven persoonlijke aandacht aan de gast. De Dikke van Dale is een erg sfeervol restaurant wat een beetje vergeleken kan worden met een 'bruine kroeg'. Dit zorgt ervoor dat je je gelijk op je gemak voelt en daardoor meer kan genieten van de tijd in het restaurant. De vlotte en gastvrije service versterkt dit gevoel.
De empathie map voor Dax Gastrobar.
Mentality basismodel
Hierboven staat een segmentatiemodiel van Motivaction dat op basis van waarden- en leefstijlonderzoek acht sociale milieus onderscheidt (Gerretsen & Machielse, 2020). Kijkend naar dit Mentality-model past Dax Gastrobar het meest in de Moderne Burgerij: "De conformistische, statusgevoelige burgerij is prijsbewust en geeft de voorkeur aan traditionele gerechten."
Dax Gastrobar is gericht op gastronomische gerechten. De gasten die er nu vaak komen zijn mensen die vaak terugkomen omdat ze traditioneel gebonden zijn aan het restaurant. Dax serveert lekker eten voor een eerlijke prijs. De gerechten zelf zijn gerechten die vaak te vinden zijn op menukaarten van restaurants en die vaak ook populair zijn bij de meeste restaurantgangers. Gastronomie straalt status uit, aangezien de eigenaar "kennis van zaken" heeft (Jasper, 2021).
De gasten die nu bij het restaurant komen zijn dus goed te vergelijken met de moderne burgerij aangezien ze prijsbewust zijn, de voorkeur geven aan traditionele gerechten en het leuk vinden om te komen aangezien ze gastronomische (heeft status) gerechten krijgen voorgeschoteld.
De klantreis
De klantreis is de uitwerking van het beslissingsproces voor een specifieke doelgroep (Gerretsen & Machielse, 2020). Het is de reis die de doelgroep aflegt van informatiebehoefte naar een loyale klant. De klantreis voor Dax Gastrobar en persona's is visueel in kaart gebracht in onderstaand figuur.
Concurrentie analyse
Verder is er een best practice volgens Dax welke hij heeft aangegeven in een interview: Ron Gastrobar. Ron Gastrobar heeft meerdere vestigingen, namelijk vier in totaal. Het concept van het restaurant is dat de gasten ongedwongen kunnen genieten van culinaire gerechten voor een eerlijke prijs. Bij Ron Gastrobar kan je echt een hele avond genieten van allerlei kleine gerechten, broodjes, lekkere wijnen en een goede gastvrije service (Ron Gastrobar, 2021). Dit is het concept waar Dax Gastrobar naar op kijkt en zelf ook naar streeft.