Het ROEM model ingevuld
Stap 1. Domein & content missiestatement
De content van Dax Gastrobar biedt alle mensen in Leeuwarden die binnen de grachten wonen en in het weekend ook mensen van buiten de grachten, kennis en impressies zodat zij op een laagdrempelige manier kunnen komen genieten van de sfeer en de kwaliteit die de gastrobar biedt. Het is voor Dax belangrijk dat er eten wordt aangeboden van hoge kwaliteit tegen een eerlijke prijs.
De content van Dax Gastrobar laat de mensen die binnen de grachten van Leeuwarden wonen en in het weekend ook daarbuiten zien door het delen van informatie en inspirerende posts over gastronomisch eten en drinken dat zij kunnen genieten van kwalitatief goede maar betaalbare gerechten en de laagdrempelige, gezellige sfeer van de gastrobar.
Hiernaast laat de content van Dax Gastrobar studenten doordeweeks voor relatief lage prijzen en studentenkorting genieten van gastronomisch eten en drinken. De studenten komen met redelijk grote groepen eten en willen binnen anderhalf uur klaar zijn om de stad in te gaan voor nog een gezellige borrel.
Stap 2. Primaire contentdoelen
1. Zorgen voor meer naamsbekendheid als restaurant.
2. Een goed imago opbouwen binnen Leeuwarden en omgeving.
3. Meer betrokkenheid met de doelgroep.
Stap 3. Omschrijving & inzichten publiek/doelgroep
De doelgroep is verwerkt in twee persona's, maar de keuze is gevallen op de doelgroep studenten en dus Laura. Concluderend uit deze persona is het volgende:
Taak: Lekker uit eten kunnen bij het restaurant dat gevonden is op sociale media of is aangeraden door vrienden en familie.
Pijnpunten: Slechte kwaliteit eten, luidruchtige gasten/gehorig restaurant, slechte hygiëne.
Ambities: Omringd worden door familie en vrienden + de sfeer voelen en proeven van het restaurant.
Stap 4. Centraal thema
Het centrale thema voor de content marketingstrategie van Dax Gastrobar is een gehele rebranding zodat de gastrobar meer mee gaat met de tijd. Hiervoor is gekozen om eerst alles vanaf de grond goed op te bouwen en dan pas verder bezig te gaan met grotere campagnes om meer naamsbekendheid te trekken.
Stap 5. Storyline, format & tone of voice
De tone of voice houdt in hoe Dax Gastrobar de doelgroep aanspreekt. De gastrobar spreekt zijn publiek informeel, vriendelijk en persoonlijk aan. De tekst onder de instagramposts zijn heel erg feitelijk maar wel vriendelijk. Zo zet hij onder elke post een groet zoals 'Tot snel!'. Dax gastrobar wil bekend gaan zijn om de persoonlijke bediening. Daarom past deze tone of voice ook wel bij de gastrobar.
Een format is een concept waarmee je het verhaal van een bedrijf kan vertellen. Er zijn 21 oerformats. Het format 'binnenkijken' past het beste bij Dax gastrobar. Omdat Dax gastrobar net geopend is kennen veel mensen het bedrijf nog niet. Dit zou dan opgelost kunnen worden door een korte tour te geven door de gastrobar. Tijdens deze video wordt dan duidelijk hoe de gastrobar eruit ziet en wat ze serveren. Hierdoor krijgt de klant een goed beeld van de gastrobar. Dit format kan ervoor zorgen dat Dax Gastrobar meer naamsbekendheid krijgt.
Om een goede emotionele binding met de doelgroep te krijgen is het belangrijk dat er storytelling wordt ingezet. Voor Dax gastrobar is het ook verstandig om storytelling in te zetten. Een goed idee voor storytelling is het vertellen van het familieverhaal van Dax. Zijn familie zit al jaren in de horeca en dit is best wel bijzonder. Dit verhaal kan dan gedeeld worden op social media. Verder is het interessant om met storytelling bijvoorbeeld behind the scenes te laten zien van Dax Gastrobar.
Stap 6. Contentstructuur
De contentstructuur voor de kan duidelijk worden weergegeven in de content piramide. Deze piramide bestaat uit 3 soorten content, namelijk hero, hub en help content.
Hero: Deze content verschijnt maar een paar keer per jaar. Voor Dax Gastrobar is het goed om extra content te maken tijden speciale dagen zoals Valentijnsdag, koningsdag en kerst. Hiervoor zullen leuke promoties opgesteld kunnen worden welke dan weer gedeeld kunnen worden via de socials van Dax Gastrobar. Verder is een goede hero content om eens per tijdseenheid mee te doen aan een actie binnen bijvoorbeeld Social Deal of Groupon.
Hub: Dax Gastrobar post dagelijks wat de daghap is en dit is zeker iets wat moet blijven gebeuren. Verder om alles draaiende houden kan er iedere maand het speciaal biertje van de maand gepromoot worden of een mogelijke promotie. Ook is het herhalen van de studentenkorting maandelijks erg van belang.
Help: Deze content is de basiscontent en is o.a. te vinden op de website en socials van Dax Gastrobar. Hieronder vallen de menukaarten, het reserveren en contactgegevens. De website van Dax is echt zwaar verouderd en niet van deze tijd en kan het geheel wel een re-branding gebruiken.