De contentkalender
Voor Dax Gastrobar is er een contentkalender ontworpen om zo goed te kunnen aangeven wanneer er wat gepost moet worden. Deze contentkalender bestaat uit de maanden januari, februari en maart. De content wordt gepost op Facebook en Instagram. Het is belangrijk dat er een duidelijke structuur aanwezig is.
Indeling van de contentkalender
De content voor de kalender is overzichtelijk ingedeeld. Verhalen zijn gemarkeerd met de kleur groen en posts met de kleur blauw. Er wordt minimaal 3 keer in de week iets geplaatst op de social media kanalen. De planning ziet er als volgt uit:
- Eerste dag van de maand: post over het speciaal bier van de maandag
- Eerste dag van de week: post over het weekmenu met de daghappen
- Elke maandag, dinsdag, woensdag en donderdag: het posten van de daghap in het verhaal
- De 1e vrijdag en de 3e vrijdag van de maand een verhaal over het weekend
- Op speciale dagen zoals Valentijnsdag, de doe vriendelijk-dag een post over deze speciale dag
Verder worden er maandelijks ook posts geplaatst die niet vaste dagen hebben zodat sommige posts ook onverwacht komen voor de lezer. Er is dus zeker ruimte voor onverwachte posts.
Hygiene, hub en hero content
De content is ingedeeld in hygiene, hub en hero content. Dit is in de kalender aangegeven door middel van sterren. Eén ster betekent dat het hygiene content is, twee sterren betekent hub content en 3 sterren betekent dat er hero content gepost wordt. Hygiene content zijn de verhalen op Instagram en komen dagelijks voor. Dit is voor Dax Gastrobar de daghap. Hub content komt wat minder vaak voor dan hygiene content en is voor Dax Gastrobar onder andere het weekmenu. De hero content wordt door Dax Gastrobar alleen gepost op speciale dagen zoals Valentijnsdag en complimentendag. Deze post komen maar één keer per jaar voor. Ook is er een idee om een keer een bierproeverij te organiseren. Dit behoort ook tot de hero content en wordt dus extra aandacht aan besteed.
Inhoud van de posts
De posts voor Dax Gastrobar bevatten telkens dezelfde kleuren namelijk bordeaux rood en zwart. Hiervoor is gekozen na onderzoek bij de doelgroep studenten. Deze kleuren spreken de doelgroep positief aan, het straalt namelijk luxe en kwaliteit uit. Dit is precies wat Dax Gastrobar wil gaan uitstralen.
De tone of voice die aangehouden wordt in de social media posts is informeel, spontaan en zelfverzekerd. De doelgroep wordt aangesproken met je en de teksten zijn informeel en spontaan. Er is zeker ruimte voor een woordspeling om zo enthousiast over te komen. Deze tone of voice sluit zeker aan bij de doelgroep studenten.
Voorbeeld contentkalender van januari, februari en maart