Contentcreatie
Voor het (pre)testen van de content is er gekeken naar de huisstijl van Dax Gastrobar en wat het beste de doelgroep aanspreekt. Hiervoor is er tijdens het creëren van de content echt gekeken naar welke huisstijl elementen het beste passen bij de doelgroep. Deze eerste keuzes zullen dan ook in stap 6 getest worden om een definitieve conclusie te kunnen geven.
Succesfactoren
Voor de content (zie hieronder) die gemaakt is voor de rebranding, is er gebruik gemaakt van de dertien succesfactoren. Allereerst geeft de content een betere aandacht aan het merk Dax Gastrobar door meer met zijn tijd mee te gaan. Dit zal ervoor zorgen dat de doelgroep zich eerder aangesproken voelt om eens uit eten te gaan bij Dax. Visueel is alles veel strakker en moderner aangepakt, wat meer past bij een restaurant. Kijk bijvoorbeeld naar het kleurgebruik dat gekozen is om te testen of naar het feit dat alles nu met elkaar overeenkomt en dezelfde huisstijl gebruikt. Gezien het om een heuse rebranding gaat, is er ook sprake van crossmediaal gebruik: alles zal naar elkaar verwijzen doordat het dezelfde huisstijl zal gebruiken.
Verder wordt er ook gebruik gemaakt van zogeheten call to actions. Op bijvoorbeeld de nieuwe voorgestelde website om te reserveren, maar ook op visitekaartjes met de vraag of ze een eerlijke review willen achterlaten. Dit is allemaal ook nog eens traceerbaar door bijvoorbeeld het aantal kliks op de reserveren knop of hoeveel reviews Dax Gastrobar uiteindelijk krijgt. Het doel met alle content is om ervoor te zorgen dat Dax Gastrobar een goede en solide fundering heeft om verder te kunnen gaan met o.a. content marketing. De bedoeling is dan ook dat met de content om de doelgroep meer aan te spreken en ervoor te zorgen dat er meer mensen naar het restaurant komen. Als alles professioneel aanvoelt, zal die de doelgroep ook meer overtuigen om er heen te gaan kijkend naar welke pijnpunten ze hebben bij het kiezen van een restaurant.
Uiteindelijk is het eenduidige verhaal met de succesfactoren dat het thema een rebranding is. Een goede website met huisstijl, menukaarten met dezelfde huisstijl en de verdere content die geplaatst gaat worden op de socials zullen allemaal hetzelfde aanvoelen.
Contenttype
Informatieve content
De naam zegt het al: content die informeert. Content waarmee informatie gegeven wordt over een merk, bedrijf, product (/dienst) of branche, waardoor ze beter in staat zijn een aankoopbeslissing te maken (Vogelaar BV, 2021).
Vermakelijke content.
"In het geval van vermakelijke content kan er informatie gegeven worden, maar het speelt zeker niet de hoofdrol. Er wordt ingespeeld op het gevoel van de ontvanger. Het moet vooral, hoe verrassend: vermakelijke content zijn. Denk aan een bericht dat inhaakt op de actualiteit, een ontroerende video of een beroemde quote." (Vogelaar BV, 2021).
Deze content kan een directe link hebben met het product/de dienst, maar dat hoeft niet. Wel is het van belang dat de content past bij dat wat het bedrijf wil uitstralen (Vogelaar BV, 2021).
Contentvorm
Aangezien er gewerkt is aan een contentplan met als hoofdthema re-branding is er gekozen voor de basis contentvormen voor Dax Gastrobar te Leeuwarden. Hieronder vallen Instagram en Facebook. Daarnaast is er onder andere een huisstijlhandboek en enkele voorbeelden voor de website en menukaart gemaakt.
De kanalen die sinds het starten van Dax Gastrobar worden gebruikt zullen nu opnieuw ingericht worden, de sociale mediakanalen Instagram en Facebook zijn hier belangrijk in. Voor deze twee grote kanalen is er content uitgewerkt volgens het nieuwe huisstijlhandboek wat uitvoerig is getest in de vorige stap. Deze is te vinden onder Stap 7.
Voor een gastrobar en elk ander restaurant spelen ook reviews voor veel (potentiële) klanten een rol in de keuze naar welk restaurant zij zullen gaan. Met die reden is er, ook aan de hand van het huisstijlhandboek, een visitekaartje gecreëerd met het oog op meer reviews uit klanten te halen. Dit visitekaartje is hieronder te vinden. Let op: de QR-code is op dit moment niet meer werkzaam.
Kanalen
Instagram: Instagram is verreweg het grootste kanaal voor de doelgroep waar Dax Gastrobar zich op wil focussen: de studenten in de binnenstad van Leeuwarden. Door actief te zijn als bedrijf op dit platform, met name door te focussen op de interactie met de doelgroep, zal dit leiden tot betere resultaten. Door middel van het plaatsen van content wat past bij de doelgroep en uitvoerig is getest bij de doelgroep zal dit Dax Gastrobar beter op de kaart zetten vergeleken hoe het er nu voor staat. Hiervoor is Instagram het ideale kanaal aangezien het naast WhatsApp het meest gebruikte kanaal van studenten is.
Facebook: Het mooie van de technologie deze dagen is dat er veel mogelijk is. Zo is er al een tijdje de functie waarin een individu of bedrijf het Instagram account kan linken aan het Facebookaccount. Zo zal er door Dax Gastrobar een Instagram post met een caption (onderschrift) gedeeld kunnen worden en dit zal tegelijkertijd verschijnen op het bedrijfsaccount op facebook, dit scheelt niet alleen tijd maar zorgt er ook voor dat de gedeelde content perfect op elkaar aansluit.
Uit onderzoeken en ervaringen blijkt dat de gemiddelde leeftijd van een gebruiker op Facebook hoger ligt dan op Instagram. Instagram zal dus de main focus hebben maar dit neemt niet weg dat Facebook een zeer krachtig en groot platform is waar Dax Gastrobar met de content veel studenten en andere (potentiële) klanten kan bereiken.
Website: Hiervoor is een simpel concept uitgewerkt wat de kleuren en typografie van het huisstijlhandboek bevat. Wat voor de website vooral belangrijk is, is dat het huisstijlhandboek wordt gebruikt om de website naar een hoger niveau te tillen. Er is meerdere keren door de eigenaar Dax aangegeven dat de website simpel moet blijven maar het moet wel elk essentieel onderdeel bevatten. Door de website een make-over te geven volgens het huisstijlhandboek tezamen met de essentiële dingen zoals een menukaart, locatie/map en een reserveringspagina zal de website voor een gemiddelde klant uitnodigend lijken. Volgens de doelgroepanalyse vinden potentiële klanten/gasten het ook belangrijk om afbeeldingen te zien op de website om een sfeerimpressie hiervan te krijgen. Ons advies is dan ook om enkele foto's van het restaurant hierin te verwerken.
Reviewplatformen (denk aan TheFork, Tripadvisor en Google reviews): "De zoektocht naar een goed restaurant begint vrijwel altijd online. Voordat iemand een restaurant reserveert heeft hij al meerdere restaurants vergeleken en tientallen reviews gelezen. Daarom zouden online reviews een niet te onderschatten onderdeel van je bedrijfsvoering moeten zijn, en is het belangrijk om te investeren in het verkrijgen van meer positieve reviews." (Cornelissen, 2021)
Met het belang van reviews, in dit geval de focus op online reviews, is er een visitekaartje gecreëerd. De eigenaar, Dax Siderius, wil graag ervoor zorgen dat er meer reviews geplaatst worden en heeft ook meerdere malen aangegeven dat hij daar nog een oplossing voor zocht. Er zijn meerdere platformen om reviews op te krijgen, wel ligt de focus bij dit concept visitekaartje op het platform Google Reviews. Dit kan natuurlijk wanneer dan ook naar eigen behoren aangepast worden. Dit zal dan dus wel betekenen dat er nieuwe visitekaartjes ontwikkeld zouden moeten worden met een andere QR-code.