Stap 6

Het (pre)testen.

De Google Survey

De focus van dit contentplan ligt met name op de rebranding van het merk van de opdrachtgever. Er is daarom ook gekozen om deze nieuwe rebranding, in de vorm van huisstijlen, te testen bij de content doelgroep; studenten. Hierbij is de focus gelegd op drie pilaren die veel terugkomend zijn in huisstijlen, namelijk: huisstijlkleuren, beeldmerk en typografie.

Deze drie onderwerpen zijn getest bij de doelgroep. Er is hiervoor gebruik gemaakt van het programma Google Forms.

Controlevraag

Voordat de testvragen ingevuld konden worden, wilde de projectgroep eerst zekerheid dat de respondenten ook echt behoren tot de doelgroep. Er is daarom allereerst gebruik gemaakt van een controlevraag, als er "nee" beantwoord wordt op deze vraag kan de respondent de vragenlijst niet verder invullen.

Test 1: Huisstijlkleuren

Voor de huisstijlkleuren is er gekozen om bordeauxrood sowieso te gebruiken. Deze kleur komt namelijk veel terug in het restaurant en zou daarom zorgen voor herkenbaarheid. Rood staat voor "Kracht, macht en energie. Motivatie, leiding en warmte. Stimulatie, actie en passie." (Renatas, 2020). Met name de associaties "Kracht", "Warmte" en "Passie" zijn kleuren die volgens de groep goed passen bij onze opdrachtgever en zijn restaurant. De tweede kleur die deel wordt van de huisstijl is bepaald door de doelgroep. De twee kleuren komen verder ook veelvoudig voor in het restaurant en passen bij de bordeauxrode kleur. De opties en de associaties bij de kleuren staan hieronder weergegeven. De doelgroep zal de kleur kiezen die hen het meest aanspreekt. De prototypes die horen bij de deze testvraag staat in stap 5 weergegeven.

  • Donkergrijs (ofwel zwart) staat voor: "Kracht, invloed en inzicht. Misterie, afstand en magie." (Renatas, 2020)
  • Crèmekleurig (voor deze kleur zijn er geen specifieke associaties te vinden)

Hieronder is de testvraag en het resultaat van deze testvraag in te zien. De groep is op basis van deze testvraag doorgegaan met de huisstijlkleuren bordeauxrood en donkergrijs.

Test 2: Beeldmerk

Om het beeldmerk te testen zijn er twee beeldmerken getoond waaruit de doelgroep een keuze heeft gemaakt. Het eerste beeldmerk was het huidige beeldmerk van Dax Gastrobar. Het originele familiewapen in kleur.

De tweede optie is ditzelfde beeldmerk in zwart-wit. Deze aanpassing heeft de projectgroep aan het beeldmerk gedaan, omdat op deze manier het beeldmerk rustiger wordt en beter overeenkomt met de kleuren die Dax in zijn restaurant heeft. Op deze manier wordt er wel vastgehouden aan het familiewapen. Door te testen bij de doelgroep; studenten, kon er een wel beargumenteerde keuze gemaakt worden tussen deze twee beeldmerken.

Hieronder is het resultaat van deze test weergegeven. Op basis van deze resultaten afkomstig van de doelgroep is er gekozen om verder te gaan met het beeldmerk, ofwel het familiewapen, in zwart-wit.

Test 3: Typografie

Voor de test van diverse typografieën is de keuze gemaakt om als eerste optie de huidige typografie van Dax Gastrobar te gebruiken. Voor de andere twee opties is er gekozen voor 'modernere' typografieën met- en zonder schreef. Het onder staande lettertype is gekozen. De resultaten zijn hier ook zichtbaar.

Al met al is er met behulp van de doelgroep op deze manier de huisstijlkleuren, het beeldmerk en de typografie bepaald. Deze huisstijl wordt verder uitwerkt en toegelicht in stap 7. Een bestand met de volledige resultaten, prototypes en vragen is hieronder te downloaden.

©2021 Contentplan Dax Gastrobar |  Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin