Stap 7

De promoties en communities.

Motivaties

Als de projectgroep kijkt naar de 6 typen motivaties van Muntinga (Gerretsen & Machielse, 2020), dan passen bij Dax Gastrobar de volgende motivaties: 

  • Informatie: op de sociale mediapagina's en de website van Dax Gastrobar wordt regelmatig nieuwe content geplaatst. Naar verwachting wordt de consument graag op de hoogte gehouden over de ontwikkelingen binnen Dax Gastrobar. Door deze informatie hoopt de projectgroep ook dat de doelgroep zich meer verbonden gaat voelen met het restaurant.
  • Entertainment: Dax Gastrobar speelt in op de behoefte vermaak en ontspanning. Op speciale dagen zoals complimenten dag is er zeker ruimte voor een grappige/leuke post.
  • Persoonlijke identiteit: doordat consumenten zich aansluiten bij de sociale media van Dax Gastrobar laten ze zien aan andere mensen welke restaurants zij leuk vinden en dus aanraden. Dax Gastrobar krijgt zo engagement met de doelgroep, wat weer voor meer naamsbekendheid zorgt.
  • Beloning: de consumenten die Dax Gastrobar actief gaan volgen krijgen een beloning. Zo is deze groep op de hoogte van speciale aanbiedingen en nieuwtjes waardoor ze geld kunnen besparen. Een speciale aanbieding is bijvoorbeeld de daghap en de studentenkorting.

COBRA model

COBRA is de afkorting voor consumers online brand-related activities. Uit dit model wordt duidelijk hoe consumenten zich gedragen ten opzichte van een merk.  

  • Consumeren: de consumenten komen terecht op de Instagram/Facebook pagina of website van Dax Gastrobar. Op deze kanalen komen ze in contact met het restaurant en creëert Dax Gastrobar dus awareness bij de doelgroep. Ook komt de doelgroep reviews tegen over Dax Gastrobar en worden ze dus positief aangesproken. Het is daarom belangrijk dat Dax Gastrobar regelmatig content gaat posten om actief te blijven.
  • Bijdragen: De consument liket en/of reageert op berichten van Dax Gastrobar op de sociale mediapagina's. Ze gaan de sociale mediapagina's actief volgen. Het is belangrijk dat deze groep consumenten toegang krijgt tot bijvoorbeeld kortingen en de laatste nieuwtjes.
  • Creëren: De consument wordt echt fan van Dax Gastrobar en gaat foto's delen van het eten op sociale media. Ook plaatst de consument reviews op relevante kanalen zoals Tripadvisor en Google Reviews. De consument laat duidelijk weten wat hij/zij vindt van Dax Gastrobar. Het is belangrijk dat Dax Gastrobar gaat stimuleren om reviews te plaatsen over zijn eten. Dit kan bijvoorbeeld gedaan worden door het uitgeven van visitekaartjes met een call-to-action om reviews achter te laten.

Relevante community's

Voor Dax Gastrobar is het zeker relevant om community's in te zetten om naamsbekendheid te vergroten. Het is belangrijk dat Dax Gastrobar reviews gaat verzamelen en in contact komt met de doelgroep studenten. Daarom heeft de projectgroep de volgende community's als relevant beschouwd: 

  • Google Reviews: De doelgroep, studenten, is veel online aanwezig. Hierdoor komt de doelgroep snel terecht bij reviews van het restaurant. Het is belangrijk om hier goede reviews te hebben en ook interactie te zoeken onder reviews. Google reviews geniet van veel populariteit en groeit in het dagelijkse gebruik (Pitman, 2021).
  • Tripadvisor: Dit is een groeiend platform volledig gebasseerd op reviews. Er zit ook groei in het gebruik hiervan (Elbers, 2016).
  • The Fork: Deze website is de Nederlandse versie van de internationale Tripadvisor. Het is net zoals bij Tripadvisor belangrijk dat Dax Gastrobar positieve reviews verzameld voor een goede online reputatie (TheFork Manager, 2021).
  • Studentenvereniging: Om goed contact te krijgen met de doelgroep is een studentenvereniging een relevante community voor Dax Gastrobar. Het restaurant kan bijvoorbeeld een studentenvereniging gaan sponsoren zodat Dax Gastrobar meer naamsbekendheid krijgt onder de doelgroep. Damesdispuut A.G.A.I. is bijvoorbeeld aangesloten bij een studentenvereniging en wordt al gesponsord door Dax Gastrobar.

Voor Dax gastrobar is het volgens de projectgroep niet relevant om een nieuw platform op te starten. Er zijn ook al voldoende platformen waar Dax zich bij kan aansluiten. Het is daarom belangrijk om sociale media goed op te zetten zodat daar een community ontstaat. Deze keuze is gemaakt om huidige- en potentiële klanten zich verbonden te laten voelen met het restaurant. De basis zal eerst gelegd moeten worden op de kanalen die nu al in gebruik zijn zoals Instagram, Facebook en de website van Dax Gastrobar. Hier is al een begin in gemaakt maar het is nu ook belangrijk dat de juiste doelgroep zich hierbij aansluit.

Strategie

Fan strategie, wat is het? Een fan is een enthousiaste liefhebber van een organisatie waar het vaak gaat om een emotionele band met het merk. In het geval van Dax Gastrobar zou dit betekenen dat een fan zich emotioneel verbonden voelt met de aanpak die wordt gevoerd binnen Dax Gastrobar. De gastronomie en de klanten koning laten voelen zijn hierin belangrijk voor het restaurant. De fan strategie staat voor het bouwen aan een relatie, kortgezegd is dit de relatie tussen een klant en Dax Gastrobar. Een fan creëer je als organisatie door verwachtingen te overtreffen of de klant te verassen. Verder staat een fan bekend om het regelmatig bezoeken van de organisatie en daarnaast aan de hand van mond tot mondreclame positief te spreken over de organisatie waar degene fan van is.

Waarom de fan strategie bij Dax Gastrobar?

De doelgroep tezamen met de manier van werken binnen Dax Gastrobar loont zich om de (potentiële) klant te verrassen en te overtreffen. De doelgroep, namelijk studenten, verwachten vaak een basis maal voor een leuke prijs zolang het maar gezellig is. Weet je als Dax Gastrobar zijnde met het eten en drinken de klant te overtreffen zal een student snel overstag gaan en fan worden.

Door te letten op de juiste content, de juiste interactie op de socials en weten de klanten Dax Gastrobar tijdens en na hun bezoek het te waarderen dan creëer je fans die Dax Gastrobar zullen helpen om een community op te bouwen.

Hieronder zijn de uitwerkingen van onze content gebaseerd op de fan-strategie, samen met onderschriften voor deze content en het huisstijlhandboek te vinden.

Onderschriften

Deze stukjes tekst zijn voorbeelden van captions die gepost zouden kunnen worden voor de Instagram- of Facebookpagina van Dax Gastrobar. Voor een nóg leuker effect kan er nog gebruik gemaakt worden van bijpassende emoji's bij de teksten. De teksten van de speciaal bieren zijn gebaseerd op de informatie van de website van Brouwerij De Leckere Utrecht.

Ontmoet de eigenaar

Hallo! Ik ben Dax Siderius, eigenaar van Dax Gastrobar. Samen met mijn vader beheer ik met veel motivatie en liefde dit restaurant. Persoonlijke service en gastvrijheid vind ik erg belangrijk. Zie ik jou binnenkort ook? Kom gerust langs!

Het restaurant

EEN KIJKJE ACHTER DE SCHERMEN

Dax Gastrobar, de plaats waar het allemaal gebeurt. Je kunt ons herkennen aan de crèmekleurige buitenkant met gezellige luifels. Binnen is er een gezellige sfeer gecreëerd met verschillende soorten zitplaatsen en kun je natuurlijk onder andere genieten van onze verschillende biertjes van De Leckere Utrecht!

Paulus

HISTORISCH LECKER

Paulus - een middeleeuws recept in een tijdloos jasje. Dit abdijbiertje is lichtblond gekleurd en heeft een volle frisse fruitsmaak. Kom jij hem ook eens proeven?

Rode Toren

VERWARMENDE HERFSTBOCK

Vind jij het ook zo koud buiten, of heb je gewoon zin in een biertje? Probeer dan nu onze Rode Toren van De Leckere Utrecht! Dit roodbruine biertje heeft een heerlijke karamelgeur en houdt je warm in de gure maanden.

Gulden Craek

BIJZONDER BLOND

In dit biologische speciaalbiertje zijn frisse citrusfruit- en hoptonen te vinden en ruikt naar versgebakken brood. Ook zo'n zin om je te wanen in de zomer? Kom dan eens de Gulden Craek proeven!

Finca Cerrada

Weer eens toe aan een goed glas wijn? Deze fruitige Finca Cerrada Temperanillo is fris van smaak en heeft een mooie violette kleur die je niet kan weerstaan! Deze wijn pas perfect bij een kaasplankje of een goed stuk vlees. Benieuwd naar de smaak hiervan? Kom het snel eens proberen!

Portada

Maak een reisje naar Lissabon bij het proeven van deze heerlijke Chardonnay. Met een medium droge smaak is het een vrij toegankelijke wijn die niet af te slaan is!

De Leckere Utrecht

De bieren van De Leckere Utrecht zijn 100% biologisch en aardgasvrij gebrouwen. Hier zijn ze de eerste brouwerij in Nederland die dit doet! Ook zijn deze bieren gemaakt met eigen 2000 jaar oud bronwater uit de Utrechtse Heuvelrug, wat deze speciaalbieren nóg specialer maakt. Kom bewust lekker genieten van deze bieren, nu bij Dax Gastrobar!

©2021 Contentplan Dax Gastrobar |  Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin