Meten is weten
In deze laatste stap, stap 8, wordt er beschreven hoe de resultaten van het uitgewerkte contentmarketingplan (en de re-design) vastgesteld kunnen worden. Dit gaat op basis van verschillende KPI's, oftewel 'Key Performance Indicators'. Deze KPI's "zijn een onmisbare tool binnen de strategische en operationele werking van elk modern bedrijf. Key Performance Indicators (of Kritische Prestatie-Indicatoren) leveren concrete en meetbare data op die onmisbaar zijn om uw operationele doelstellingen te behalen en - indien nodig - uw bedrijfsstrategie bij te sturen."
Belangrijke indicatoren om de resultaten te meten zijn in deze stap vastgesteld. Aan deze indicatoren zijn vervolgens concrete doelen toegekend die volledig SMART zijn gemaakt. De doelen kunnen tijdens het proces altijd worden bijgesteld, maar ze geven wel de handvaten om contentmarketingplan in eerste instantie doelgericht uit te rollen voor Dax Gastrobar.
Met de fan strategie van Michels, die in stap 7 benoemd is, is er het doel gesteld om een sterke community te creëren op bestaande platformen door de verwachtingen van de volgers (en ook de gasten) constant te overtreffen. Op deze manier creëer je fans voor een merk. Engagement (interactie) met de volgers is hierin erg belangrijk. De volgers moeten zich verbonden gaan voelen met het merk. De volgende KPI's en doelen zijn hieraan gekoppeld om deze interactie meetbaar te maken op het focusplatform; Instagram.
Volgers
Op het moment van het opstellen van deze KPI staat het volgersaantal op 146. De projectgroep weet dat er binnen de doelgroep nog veel groei te behalen valt, ook omdat studenten veelal actief zijn op sociale media platformen als Instagram. Er is dan ook een ambitieuze doelstelling opgesteld.
Een stijging van 50% in het aantal volgers aan het eind van 2022, wat neerkomt op volgerstotaal van 219.
Likes
Het aantal likes op de huidige Instagramberichten verschillen veel. Het bericht met de meeste likes heeft 81 likes. De berichten met minder likes hebben er soms slechts vijf. Opvallend is dat berichten met (speciale) aanbiedingen en mensen meer likes krijgen dan sfeerfoto's of uitgelichte dranken. Voor een goede indicatie zijn de gemiddelde likes van de afgelopen zes foto's genomen. Het gemiddelde ligt dan op afgerond 38 per bericht.
Met een 50% stijging van volgers zou hier ook een stijging van 50% goed mogelijk moeten zijn, wat betekent dat het gemiddelde op 57 likes over laatste zes posts zou moeten zijn aan het eind van 2022.
Reacties
Het aantal reacties is ook een belangrijke indicator. De meeste instagramberichten van Dax hebben op het moment van opstellen nog geen enkele reactie geconverteerd. Om meer reacties uit te lokken en de interactie aan te gaan is dan ook het advies om een bericht te eindigen met een laagdrempelige vraag waar de volgers kunnen reageren. Hier geld dat persoonlijke berichten en (speciale) mededelingen de meeste reacties op dit moment krijgen, met een maximum van 10 reacties. Met de nieuwe persoonlijke contentstrategie in het achterhoofd is de volgende doelstelling bepaald.
Gemiddeld een reactie aantal behalen van zes in de recentste zes posts aan het eind van 2022. Op alle reacties die zijn gegeven dient Dax Gastrobar ook weer te reageren om meer interactie en verbinding met de volgers te creëerden.
Shared reach
Dit is de vierde indicator die gelinkt staat aan vergroten van het engagement met de volgers. Op sociale mediakanalen kunnen gasten ervoor kiezen om (na hun bezoek) aan Dax Gastrobar te delen in de vorm van een bericht of in hun verhaal. Op dit moment gebeurt dit nog weinig. Dit zou zorgen gratis meer naamsbekendheid en is een vorm van shared reach. Het volgende doel is opgesteld:
Gemiddeld zal (een bezoek aan) Dax Gastrobar van gasten minimaal drie keer moeten worden gedeeld op hun persoonlijke account per maand. Deze share zal ook een tag moeten bevatten van Dax Gastrobar. Aan het eind van 2022 zullen de 'shares' per maand op minimaal drie moeten uitkomen.
Budget
Het budget voor het bereiken van deze doelstelling voor de het nieuwe contentmarketingplan is niet vastgesteld. Het eventuele budget dat met Dax aan het begin van deze opdracht is besproken, volgens de projectgroep, zal in eerste instantie beter worden besteed aan de re-design. Hierbij kan er gedacht worden een de aanpassingen van de website, een logo uitbesteden (mits het huidige re-design niet volledig voldoet) en de nieuwe huisstijl nog meer laten terugkomen in het restaurant.
De projectgroep heeft wel een kostenplaatje opgesteld voor eventuele investeringen die gemoeid zijn met het re-design en eventuele content campagne voor hierna. Hieronder is dat kostenplaatje in beeld gebracht met benoeming van de geraadpleegde bronnen.
Return on investment (ROI)
Het is lastig om de ROI voor Dax Gastrobar te berekenen aangezien het restaurant nog niet zo lang open is geweest en dus ook niet duidelijk is wat de gastrobar verdient en wat dit verschil is vóór het redesign en daarna.
Volgens Ivanna (2021), een contentmarketingmanager bij GBKSOFT, is het in deze snel-ontwikkelende digitale wereld van belang om websites te re-designen. Als dit goed gebeurt, zou een website duizenden euro's kunnen genereren en worden niet alleen de kosten van het redesignen gedekt, maar zal dit ook de omzet verbeteren. Zo zijn er voorbeelden van andere bedrijven die bijvoorbeeld een redesign van de website hebben gedaan waar dit succesvol is afgelopen. Een van die bedrijven is bijvoorbeeld PinMart, een bedrijf gesitueerd in de Verenigde Staten. Na de redesign van hun website werd duidelijk dat er 51,8% meer omzet gedraaid werd en het aantal verkochte producten met 40,5% gestegen was (Ivanna, 2021).
Door het inzetten van advertenties op Facebook en Instagram, wordt er een groter publiek bereikt en worden de kanalen van Dax Gastrobar meer bezocht. Volgens Troost (2019) heeft het maken van verschillende soorten content, waaronder advertenties, wel degelijk invloed op het opbouwen van een community.
Uitleg geschatte investering kostenposten
Redesign website
Mocht er geen gebruik kunnen worden gemaakt van interne connecties die dit eventueel gratis of voor een klein prijsje kunnen doen, zal er gekeken moeten worden naar een externe webdesigner. Hier zitten wel de nodige kosten aan vast. Via de volgende website hebben wij een webdesigner binnen Leeuwarden gevonden welke de redesign van de website voor €650,- zou kunnen realiseren.
https://www.chuckswebdesign.nl/website-laten-maken-leeuwarden/
Redesign website
Voor het logo heeft de projectgroep gekozen voor het platform Fiverr. Op deze website bieden verschillende particulieren hun diensten aan en kan er dus heel voordelig een logo ontworpen worden. Het is belangrijk dat Dax goed gaat uitzoeken wie de beste reviews heeft. Zo kan er al vanaf €10,- een degelijk logo ontwerpen worden. Het logo kan dan professioneel worden vormgegeven en eventueel nog verbeterd/schaalbaar gemaakt worden.
Social media advertenties
Om meer naamsbekendheid te krijgen is het belangrijk om te adverteren op Facebook en Instagram. Vooral als Dax Gastrobar weer geopend is na de coronamaatregelen is het van belang om zichtbaar te zijn online. Er kan dan via social media een post worden geadverteerd over Dax Gastrobar en wat ze aanbieden. Ook kan er gericht geadverteerd worden door de doelgroep en de locatie aan te geven. De kosten van een advertentie is op Facebook en Instagram tussen de €10,- en €15,- per week. Er kan gekozen voor kosten per klik of per weergave. Deze twee mogelijkheden brengen wel andere kosten met zich mee. Om dit te betalen is wel een creditcard voor nodig.
Nieuwe menukaarten en klemborden
Na een bezoek aan Dax Gastrobar gebracht te hebben, werd het duidelijk dat de menukaart bestaat uit geplastificeerd papier, ongeveer ter grootte van een A4. Om de menukaart aan te laten sluiten op deze re-design, is er een voorbeeldmenukaart gemaakt welke ook geplastificeerd kan worden. Voor het dubbelzijdig printen en plastificeren samen zou dat extern voor €94,80 besteld kunnen worden. Om het menu iets luxer eruit te laten zien, maar toch laagdrempelig en speels, heeft de projectgroep gekozen voor een klembord waar dit menu tussen geklemd kan worden. Voor 40 menukaarten zullen de kosten van dit voorbeeldklembord €90,40 bedragen. Hieronder zijn de links naar de websites gedeeld:
Op de luifels van Dax Gastrobar staat het logo afgebeeld. Om deze in lijn te laten zijn met de rest van het concept kan ervoor gekozen worden om deze stickers aan te passen en wordt het restaurant herkenbaarder voor mensen die de website en sociale mediaplatformen hebben bezocht. Er is op dit moment niet bekend hoe dit met de huidige stickers is gedaan en hoeveel dit heeft gekost. De projectgroep heeft wel een eventuele website gevonden waar deze stickers, met aanpasbaar formaat, op besteld kunnen worden. Mochten er interne connecties zijn of het de vorige keer goedkoper zijn uitgevallen is dat natuurlijk ook een optie.
Conclusie
Met deze opgestelde KPI's en doelen en het geheel uitgewerkte plan van de vorige stappen hoopt de projectgroep dat Dax Gastrobar genoeg handvaten heeft om het re-design te implementeren en een geheel nieuw contentplan uit te rollen voor de gastrobar. Ook met de uiterlijke implementaties kan ervoor gezorgd worden dat er een ijzersterke basis is omtrent het doortrekken van het merk Dax Gastrobar op alle kanalen en in het restaurant zelf. Met deze ontwikkelingen denkt de projectgroep dat er binnen de doelgroep echte fans gecreëerd worden. Deze fans zullen keer op keer het restaurant bezoeken en interactief meeleven als een hechte community!